Saltede græskarkerner

  • den 17. marts 2020
  • Likes!
Saltede græskarkerner

Græskarkerner er rige på umættede fedtsyrer, vitaminer, mineraler, proteiner, kulhydrater og fibre.

Saltede græskarkerner
Tilb. tid
40 min
Samlet tid
40 min
 

Græskarkerner er rige på umættede fedtsyrer, vitaminer, mineraler, proteiner, kulhydrater og fibre.

Ret: Snack, Tilbehør
Køkken: Dansk
Nøgleord: græskarkerner, salt
Antal: 150 gram
Forfatter: Heidi Lie
Ingredienser
Sådan gør du
  1. Bages med varm luft ved 150 ℃, så tænd ovnen på dette, medens du forbreder dem.

  2. Kog 2 dl. vand i en gryde, tilfør salt og tag gryden af kogepladen.

  3. Når saltet er opløst, hældes græskarkerner i vandet.

  4. Efter 10 minutter hældes alt vandet fra og fordel dem på en bradepande på bagepapir.

  5. Bag dem i ca. 20-25 minutter i ovnen, som beskrevet i step 1.

Opskriftsnoter

Tips:

Prøv de lækre knasende sprøde saltede græskarkerner som drys over salat, suppe, smoothies, mysli, bagværk eller som en sund snack.

Lav gerne flere på en gang da de sagtens kan stå i en glasskål med låg i en uge.

Græskarkernerne kan købes her

Græskarkerner er rige på umættede fedtsyrer, vitaminer, mineraler, proteiner, kulhydrater og fibre.

Kilde fra madpyramiden.dk

Ernæring - Græskarkerner

Du finder græskarkerner i midten af madpyramiden sammen med frø og kerner. Græskarkerner har et højt indhold af fedt og protein, som gør din krop mæt.

Proteinerne er desuden byggesten til dine muskler og væv. Samtidig er græskarkerner en kilde til kostfibre, som også gør din krop mæt, og holder gang i din fordøjelse. Græskarkerner er en god kilde til vitamin E og flere af B-vitaminerne. E-vitaminerne styrker dit immunforsvar, og B-vitaminerne hjælper din krop med at omdanne måltidet til energi.

Det høje fedtindhold i græskarkerner hjælper desuden din krop med at optage E-vitaminerne. Af B-vitaminerne er der især et højt indhold af folat, som hjælper din krop med at vedligeholde dine røde blodceller og dit DNA. Græskarkerner har også et højt indhold af mineralerne kalium, jern, zink, kobber, mangan og selen, som styrker dine knogler, muskler, dit blod og dit immunforsvar, og giver din krop energi. Samtidig er græskarkerner en god kilde til mineralet magnesium, som hjælper din krop med at optage kalk og kan afhjælpe kramper i musklerne.

Artikel kategorier:
Mad · Opskrifter · Tilbehør · Tilberedninger

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Opskrift Vurdering




Vis at du er menneske, ved at løse gåden her : *
22 − 16 =


Gå ikke glip af! tilfældige opskrifter...